Diyarbakır'da 62 Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nden 16'sı, döner sermaye sistemiyle çalışarak hem öğrencilere eğitim veriyor hem de ekonomiye önemli ölçüde katkı sağlıyor. Elektrik, tesisat, metal, kimya ve mobilya teknolojisi, temizlik, unlu mamuller, hijyen ürünleri ve yiyecek içecek hizmetleri gibi çeşitli alanlarda üretim yapan okullar, güzellik ve çocuk gelişimi alanlarında da hizmet sunuyor. Bu okullar, son 4 ayda 68 milyon lira ciro elde etmeyi başardı. Öğrenciler, atölyelerde edindikleri pratik deneyimlerle hem meslek sahibi oluyor hem de aile bütçelerine destek oluyor. Üretimler, kendi kurumları ve diğer kamu kurumlarına da hizmet olarak sunuluyor. Okulların sunduğu hizmetler arasında sıra, masa, dolap gibi mobilya ürünleri ve yiyecek-içecek hizmetleri de bulunuyor. Bu başarılı model, diğer illere de örnek teşkil edebilir.

Diyarbakır'da Meslek Liselerinin Başarısı

2022, 2023 ve 2024 yıllarında toplamda 459 milyon 382 bin 349 lira ciro elde eden meslek liseleri, öğrencilerin hem eğitim almasını hem de ekonomik kazanç elde etmesini sağlayan başarılı bir modeli uyguluyor. İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Şirine Eronat, bu başarının öğrencilerin, öğretmenlerin ve idarecilerin ortak çabasıyla sağlandığını vurguladı. Eronat, bu rakamın daha da artırılabileceğini ve mesleki eğitimin önemine dikkat çekti. Sistem, ara eleman ihtiyacını karşılamakta da büyük rol oynuyor. Öğrenciler mezun olduktan sonra kendi iş yerlerini kurabiliyorlar veya özel sektörde istihdam ediliyorlar. Bu da hem bireysel hem de ülke ekonomisi için büyük önem taşıyor. Devlet destekleri ve iş birlikleri de bu başarının sürdürülebilirliğinde önemli rol oynuyor.

Öğrenciler Hem Eğitim Alıyor Hem de Gelir Elde Ediyor

Bağcılar Kız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Güzellik Hizmetleri bölümü öğrencisi Hilal Toprak, hayallerindeki meslekte eğitim gördüğü için mutlu olduğunu ve atölyedeki çalışmalarla hem pratik deneyim kazandığını hem de gelir elde ettiğini belirtti. Kazandığı parayla ihtiyaçlarını karşıladığını ve ileride kendi iş yerini açmayı planladığını dile getirdi. Yiyecek İçecek Hizmetleri bölümünde eğitim gören Zozan Bilen ise okulunda yaklaşık 7 bin kişilik yemek hazırlandığını ve bu yemeklerin bazı ilçelerdeki öğrencilere ve kamu kurumlarına gönderildiğini anlattı. Bilen, bu çalışmalarla hem gelir elde ettiğini hem de eğitim masraflarına katkıda bulunduğunu ifade etti. Öğrencilerin aldığı mesleki eğitim, onlara gelecekte iş kurma konusunda önemli avantajlar sağlıyor.

Mobilya Tasarımından Yemek Hizmetlerine Geniş Bir Spektrum

Diyarbakır Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mobilya ve İç Mekan Tasarımı bölümünde öğrenim gören Umutcan Demirbaş ise atölyede masa, sıra ve diğer mobilya eşyaları üreterek okulların ve kamu kurumlarının ihtiyaçlarını karşıladıklarını ve bu sayede hem pratik deneyim kazandığını hem de mesleğinde ilerlediğini söyledi. Demirbaş, gelecekte iç mimarlık alanında eğitim almayı ve kendi iş yerini kurmayı hedeflediğini belirtti. Mesleki ve teknik eğitimin sunduğu bu geniş yelpaze, öğrencilerin yeteneklerini geliştirmelerine ve geleceğe daha güvenli bakmalarına olanak tanıyor. Bu başarılı model, eğitim sisteminde önemli bir dönüşümün ve sürdürülebilir bir kalkınmanın temelini oluşturuyor.